Kettőstömegű lendkerék működése - 3D animáció




A lendkerék vagy lendítőkerék egy forgó tárcsa, melyet kinetikus energia tárolására használnak.


A modern motorok már alacsonyabb fordulatszámon is képesek jól működni. Nyomatékgörbéjük laposabb, így a motor működési zajszintje jóval alacsonyabb lehet. Aerodinamikai és akusztikai szakemberek hadai dolgoznak azon, hogy a szélzaj minél jelentéktelenebb, a hangszigetelés minél eredményesebb legyen. A súlycsökkentés és a motor hatékonyságának fokozása is fontos szemponttá lépett elő. Az öt- és hatsebességes váltók elterjedése szintén hozzájárult ahhoz, hogy a menetzaj nagyságrendekkel alacsonyabb, mint néhány évtizeddel ezelőtt. Az így elkényeztetett sofőr és utasai egyre kevésbé fogadják el a beszűrődő háttérzajokat. Ezzel a kuplung feladata még az eddiginél is fontosabb lett, a sima kapcsolás és oldás mellett feladatává vált az is, hogy a motor rezgéseit hatékonyan szigetelje el az autó többi részétől.

Elméletben ezt könnyű megoldani, az erőátvitel tehetetlenségi nyomatékát kell megnövelni anélkül, hogy a kapcsolandó tömeget megnöveljék. A gyakorlatban ezt úgy oldották meg, hogy a lendkereket egyszerűen megfelezték, a két tömeg közé pedig rezgéscsillapító és rugózó elem került. Az egyik "fél-lendkerék" fixen kapcsolódik a főtengelyhez, a másik pedig közvetlen a kuplungtárcsához, amely az ilyen konstrukciókban már nem tartalmaz rezgéscsillapító elemet. Ez a megoldás egyszerre csökkenti a motor torziós rezgéseit és csökkenti az erőátvitel terhelését.

Kuplung szett és Kettőstömegű lendkerék minden autó típushoz

 ALFA ROMEO alkatrészek  AUDI Alkatrészek  CHRYSLER alkatrészek  CITROEN alkatrészek  DACIA alkatrészek  DAEWOO alkatrészek  DODGE alkatrészek  FIAT alkatrészek  HONDA alkatrészek  HYUNDAI alkatrészek  JEEP alkatrészek  KIA kuplung és lendkerék  LADA alkatrészek  LANCIA alkatrészek  LAND ROVER alkatrészek  LEXUS alkatrészek  MG alkatrészek  MAZDA alkatrészek  MERCEDES alkatrészek  MINI alkatrészek  MITSUBISHI aalkatrészek  NISSAN alkatrészek  OPEL alkatrészek  PEUGEOT alkatrészek  PORSCHE alkatrészek  RENAULT alkatrészek  SAAB alkatrészek  SEAT alkatrészek  SKODA alkatrészek SSANGYONG alkatrészek  SUBARU alkatrészek  SUZUKI alkatrészek  TOYOTA alkatrészek  VOLKSWAGEN alkatrészek  VOLVO alkatrészek

Autóalkatrészek online - Autóalkatrész webáruház
Válaszd ki az autódat és kezdődjék az alkatrész keresés!

SACHS - Magyarország - ZF hajtásrendszerek - alkatrészellátás


A ZF az egész világon élen jár a személygépkocsikhoz, haszonjárművekhez, munkagépekhez, mezőgazdasági gépekhez használt hajtáslánc- és alváz technológia terén. A ZF berendezései rendkívül sokféle alkalmazási területre készülnek, és az így szerzett sokrétű szakmai tapasztalatoknak a mezőgazdasági gépekhez gyártott hajtáslánc elemek fejlesztése során is nagy hasznát látják. A ZF ennek megfelelően a nagy üzembiztonságú egyedi berendezések mellett a komplett, moduláris erőátviteli rendszereket garantáltan a legjobb minőségű váltóművekkel, hátsótengelyekkel, hajtott-kormányzott tengelyekkel és kiegészítő egységekkel kínálja. A ZF több mint hatvan éve foglalkozik erőátviteli rendszerek, alvázak és vezérlőberendezések fejlesztésével és gyártásával mezőgazdasági gépekhez; első volt a világon az integrált elektronikus motor- és sebességváltó-vezérlés kifejlesztésében, és a sorozatgyártás megvalósításában. A kitűnő minőségű, strapabíró hajtáslánc elemeket minden járműgyártó elismeri, és a legtöbben előszeretettel alkalmazzák a mezőgazdaságban is. A ZF jelentősebb partnerei a teljesség igénye nélkül: AGCO, Agrale, Agrinar, ATM-Kirovets, Claas, Case, IH Crystal, Deutz-Fahr, Erkunt, John Deere, Hürlimann, Lamborghini Landini, Lindner, Massey-Ferguson, McCormick, New Holland, Pfanzelt, Pronar, Renault, Rostselmash, SAME, Steyr, Valtra Werner A ZF termékek megtalálhatóak szinte minden féle teljesítményű és üzemi körülményű traktorban, és kombájnban 50Le-től 500 LE ig. Termék palettája a mezőgazdasági szektorban a következő: • Szinkronváltók (50LE-185LE motor teljesítményig) • Terhelés alatti kapcsolású (Powershift) váltók (75LE-260LE motor teljesítményig) • Fokozatmentes (CVT) sebességváltók (100LE-500LE! motor teljesítményig) • Hajtott-kormányzott első futóművek traktorokhoz (75LE-180LE motor teljesítményig) • Erőátviteli rendszerek kombájnokhoz • Fülkerúgózási rendszerek (ZF Sachs termékek) Minden termék életciklusa során eljön az a pillanat, amikor szükség van az elkopott, meghibásodott alkatrészek cseréjére esetleg javítására. Ebben a ZF szervizhálózata - ami szinte minden országban jelen van- a legjobb alternatívát jelenti a gép tulajdonosoknak. Ezt a feladatot Magyarországon a Protruck Kft látja el immár 8 éve. Gyári ZF alkatrészekkel, minden igényt kielégítő szervizszolgáltatással, gyári képzésű szerelőkkel és mérnökökkel, ZF diagnosztikai műszerekkel segítik minden ZF termék javítását a lehető leggyorsabb és legköltséghatékonyabb módon. Protruck Kft. Megbízható minőség A Protruck Kft. 2003. óta látja el a német hajtóműgyár szerviz képviseletét Magyarországon. Munkatársai több mint húsz év szakmai tapasztalatával, és teljes körű gyári technológiai kiképzéssel rendelkeznek. A 2009. áprilisában felavatott bázison már a ZF csoport kizárólagos magyarországi szervizközpontjaként, és kereskedelmi képviseleteként fogadja régi és új ügyfeleit. Az 1150 négyzetméter alapterületű javító csarnokot, raktári és kiszolgáló helyiségeket, valamint a 450 négyzetméteres iroda- és szociális épületet magába foglaló korszerű telephely Nagytarcsa ipari övezetében fekszik, a most átadott M31-es út és az M0 autópálya találkozásánál. Elérhetőségük ideális: az M0 körgyűrűről az 55-ös, Nagytarcsa–Rákosliget csomópontnál letérve már jól látható a ZF embléma. (GPS koordináták: É 47,5110, K 19,2884) A ZF európai hálózatának egyik legmodernebb szervizében testre szabott értékesítési, szerviz- és vevőszolgálati megoldásokat kínálnak ügyfeleik igényeinek megfelelően. Az autóbuszok és tehergépjárművek ellátásán kívül mezőgazdasági- és építőipari járművek, munkagépek egységeinek kiszolgálását is felvették a tevékenységi listájukra. A tevékenységi kör bővülése új technológia bevezetését, a raktárkészlet gyarapítását, az alkalmazottak számának növekedését eredményezi. A jelenlegi 17 fős csapatot 3-5 munkatárssal tervezik növelni a közeljövőben. A szervizközpontban folyó tevékenység magas színvonalát az ISO 14001 és az ISO 9001 kombinált tanúsítvány bizonyítja. Minden egy kézben A Protruck minden esetben a felhasználó igényeihez igazítja a ZF széles körű termék- és szolgáltatás-kínálatát. Ezért a ZF magyarországi szervizközpontjában a megfelelő alkatrészt, az optimális főegységet, szerviz-szolgáltatást, és természetesen a szakterületet legjobban ismerő tanácsadókat biztosítja partnerei számára. Nem kevésbé fontos céljuk a konszern teljes vertikumának megismertetése. Nagytarcsai telepükön kiváló személyi és tárgyi feltételekkel rendelkeznek, így mindig találnak megoldást bármely ZF egységgel kapcsolatos probléma megoldására. Szerviz tevékenység Teljes körű szerviztevékenységük nagyobb hányadát a különféle javítások és felújítások képezik. Javítás alkalmával gyári új alkatrészeket építenek a cserére szoruló egységek helyére. Az ily módon javított főegységekre az újjal azonos garanciát vállalnak. Amennyiben a javítási igény felmérésekor több elem cseréje is indokoltnak látszik, akkor a gyárilag felújított fődarab beszerzése vagy a saját főegység „nagyjavítása” között választhatnak ügyfeleik. Természetesen a klasszikus karbantartási műveletsorok, szintellenőrzések, feltöltések, valamint egyéb ellenőrzési és diagnosztikai műveletek is szerviztevékenységük szerves részét képezik. A 20-30 éves használatra tervezett berendezések, szerszámok, valamint a diagnosztikai műszerek nagyobb része gyári fejlesztésű termék. Néhány eszközük egy-egy speciális felkészültségű gyártómű és a ZF együttműködéséből származó kisszériás termék, amelyek alkalmazása elengedhetetlenül szükséges a minőségi munkavégzéshez. Ezek közé tartoznak például a sebességváltókat, kormányműveket, szervo-szivattyú ellenőrző és vizsgáló berendezések és legmodernebb, számítógép vezérlésű próbapadok. A korszerű berendezésekkel az adott termékre vonatkozó vizsgálati technológia végrehajtása során nem csak mérik, hanem egyúttal minősítik is a vizsgálati paramétereket. Teljes mértékben kizárható tehát a minősítést végző személy szubjektivitása, mivel a javított termék tulajdonságait objektív gyári adatok alapján értékelik a berendezések. EU támogatással megvalósított teljes körű fejlesztéseik, korszerű és fiatal berendezéseik, a ZF szerviztechnológia európai élvonalát képviselik. A javítást más, vagy saját szervízben végzők számára eredeti gyári alkatrészek beszerzése itt megoldható a teljes választékban. Az alkatrészeket egyrészről az új, modern saját raktárból biztosítja, vagy ha éppen nem található a raktárban a vevő igényéhez igazodva rugalmas szállítási határidővel közvetlenül a gyártótól szállitja be. SZOLGÁLTATÁSAIK • Új alkatrész értékesítése • Első beépítésű főegység értékesítés • Felújított fődarab kereskedelem • Hagyományos karbantartási tevékenység főegységekre • Főegység javítás • Főegység felújítás • Szerviz szolgáltatás • Fék és kuplung szerviz • Mozgó szerviz • Szaktanácsadás

SAC - XTend - automatikus utánállitású kuplung beszerelése



Tengelykapcsoló  automatikus utánállítással

önutánállító (XTend) (SAC). XTend - SAC automatikus utánállítással.

PANTERTECH - Kuplungkészlet - Kuplung szett AKCIÓ


PANTERTECH kuplung alkatrészek a legjobb áron 

A KuplungViaweb főként Alfa Romeo, Audi, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Lancia, Mercedes, Opel, Peugeot, Renault, Rover, Saab, Seat, Skoda, Volvo, Volkswagen autómárkák utángyártott alkatrészeinek forgalmazásával foglalkozik, de Daewoo (Chevrolet), Daihatsu, Honda, Hyunai, Kia, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki és Toyota típusokhoz is megtalálhatók webshopunkban az utángyártott termékek. Természetesen a leggyakrabban keresett autótípusok az Audi A3, A4, A6, A8, a Citroen Berlingo, C3, C4, C5, Evasion, Xsara, Xsara Picasso, Xantia, Jumpy, Jumper, Saxo, ZX, a Dacia Logan, a Fiat Brava, Bravo, Doblo, Ducato, Fiorino, Marea, Panda, Punto, Scudo, Stilo, Uno, Tipo, Tempra, a Ford Focus, Fiesta, Fusion, Escort, Galaxy, KA, Mondeo, C-Max, S-Max, Transit, az Opel Astra, Calibra, Combo, Corsa, Frontera, Insignia, Kadett, Movano, Omega, Signum, Tigra, Vectra, Vivaro, Zafira, a Peugeot 106, P205, P206, P207, P306, P307, P308, P405, P406, P407, P605, P607, P806, P807, Partner, Boxer, Expert, a Renault Twingo, Clio, Megane, Megane Scenic, Laguna, Safrane, Vel Satis, Espace, Kangoo, Trafic, Master, Thalia, R19, a Seat Alhambra, Altea, Cordoba, Ibiza, Inca, Leon, Toledo, a Skoda Fabia, Favorit, Felicia, Octavia, Roomster, Superb, a Volkswagen Bora, Caddy, Corrado, Crafter, EOS, Golf, Jetta, LT, Lupo, Multivan, Passat, Polo, Phaeton, Sharan, Touareg, Touran, Transporter, Vento alkatrészei a legnagyobb választékban találhatók meg rendszerünkben. A leginkább keresett kuplung alkatrészek, kuplung tárcsa, kuplung szerkezet, hidraulikus kinyomocsapágy, kuplung kinyomócsapágy, kuplung nyomólap, kettős tömegű lendkerék, merev lendkerék, kuplung szett és komplett kuplungkészlet megtalálhatóak nálunk.
Tetszés szerint ki tudja keresni webshopunkban a saját autójára a keresett kuplungot és meg is tudja azonnal rendelni vagy ha a keresett kuplung alkatrészt nem találja érdeklődhet:
Mobilon: +(36)30 - 663 1937 Telefonon: # mellék +(36)1-808 8228 # 661,
de természetesen kérhet tőlünk információt  E-mailben is:(kuplungviaweb@gmail.com) vagy az árajánlat menüpont alatt.

Jó vásárlást kívánunk!
KuplungViaweb - kuplung webshop

KuplungViaweb®


 

LUK - SACHS - VALEO Kuplung szett Akció

Jó helyen jársz
+ Ha gyári minőségű alkatrészt keresel,
+ Ha a lényeg a megbízhatóság,
+ Ha neked is fontos az ismert név,
+ Ha a pénztárcádat is kímélnéd.



Kuplung és Autóalkatrész webshop


VALEO, SACHS, LUK, EXEDY,  kuplung szett,
kettős-tömegű lendkerék, kettős-tömegű lendkerék kiváltó szett (4P kit) akciók

www.kuplungviaweb.com

Kuplung szett - VALEO - BMW 318d - 320d - 520d

Kuplung szett VALEO KiT 4P 835031..............Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot

* Átmérő 1 [mm] = 240
* Verzió = DBC
* Motorkód = M 47 D 20, M47204D1, M47N204D4
* Átmérő 2 [mm] = 228
* Fogszám = 10
* Kiegészítő info = merev lendkerékkel




*Tartalmaz:
1 x Kuplungkészlet VALEO 826916
1 x Merev lendkerék

OE számok:
  • * BMW: 1223628, 1223712, 21211223628, 21211223712

Kuplung szett AUDI A4 - A6 - SKODA 2.0 TDI

Kuplung szett LUK RepSet 624 3308 00...........Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot

* Átmérő [mm] = 240
* Utánállítás = automatikus utánállítással
* kiegészítő info = a szereléshez speciális szerszám szükséges
* Motorfelszerelés: kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez
* Kéttömegű lendkerék vizsgálata és felújítása szükség szerint

Motor = BNA, BRF, BPW, BVF, BLB, BRE, BNA, CAGB, BVG, BSS



OE számok:
  • AUDI: 038 198 141 GX

Lendkerék - AUDI A4 - A6 - SKODA - VW PASSAT - 1.9 - 2.0 TDI

Kettős tömegű lendkerék LUK 415 0244 10......Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot

* Váltja a = LUK 415 0150 10
* Motorfelszerelés = kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez
* Kiegészítő info = csavarkészlet nélkül
* max. hátszög [fok] = 16
* Fogak száma (a max. hátszög meghatározásához) = 5
* max. billegési játék [mm] = 2,9
* Kiegészítő info = súrlódó tárcsával


Motor = AVF, AWX, BNA, BRF, BPW, BRD, BVA, BLB, BRE, CAGB, BVG, BSS, BGW, BHW

OE számok:
  • AUDI: 03G 105 266 AT, 03G 105 266 BH, 03G 105 266 N
  • VW: 03G 105 266 AT, 03G 105 266 BH, 03G 105 266 N

Kuplung szett - RENAULT LAGUNA II - ESPACE IV - 1.9 dCi

Kuplung szett VALEO KiT 3P 835011............Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot
           (2 részes kuplung szett + merev lendkerék)

Váltó = PK6
Átmérő 1 [mm] = 229
Átmérő 2 [mm] = 228,6
Verzió = DBR
Motor = F9Q.7.50
Kiegészítő info = merev lendkerékkel
Központi kinyomó nélkül


OE számok:
  • RENAULT:  7701472768, 7701474136, 8200113302, 8200143210, RENAKEV003, RENAKEV005, RENAKEV007

Kuplung szett KiT 4P - FORD TRANSIT 2.4 DI - TDE

Kuplung szett VALEO KiT 4P 835000...............Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot

* Motor = D2FA, D2FB, D2FE, D4FA, F4FA, DOFA, FXFA,
* Váltó = Manuális váltó
* Váltó tipus = MT75
* Átmérő 1 [mm] = 254
* Verzió = CP
* Átmérő 2 [mm] = 254
* Fogak száma = 23
* Kiegészitő info = merev lendkerékkel


OE számok:
  • FORD: 1C146477CB, 1C146477CC, 1C146477CD, 1C146477CE, 4413743, 4486794
  • LEYLAND-DAF: PBU1657

Kuplung szett LUK DFC - AUDI - VW - SEAT - SKODA - 1.8T

Kuplung szett LUK RepSet DFC 417 0016 10.....Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot
   (DFC = Előszerelt lendkerék + kuplung szett )

* Motor = AGU, AQA, ARZ, AUM, AWD
* Kiegészitő info = kettős tömegű lendkerékkel
* Szerelési mód = előszerelt
* Verzió = kompakt lendkerék
* max. hátszög [fok] = 11
* Fogak száma (a max. hátszög meghatározásához) = 4
* max. billegési játék [mm] =1,6
* kiegészítő info 2: súrlódó tárcsa nélkül

OE számok:
  • VW: 06A 105 264 M
  • SEAT: 06A 105 264 M
  • SKODA: 06A 105 264 M

Kuplung szett - AUDI - VW - SEAT - SKODA - 1.6

Kuplung szett LUK RepSet 621 1333 19...........Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot
Átmérő [mm] = 210
Motor = AVU, BFQ, BJH
kiegészítő info 1: biztosító gyűrűvel
kiegészítő info 2: biztosítócsavar készlettel
kiegészítő info 3: csapágy nélkül
kiegészítő info 4: visszanyomó tányérral

* Tartalmaz:
1 x Kuplung szerkezet LuK 121 0020 10
1 x Kuplungtárcsa LuK 321 0033 11

Kuplung szett - lendkerék - LUK - SSANGYONG Musso - Korando

Kettős tömegű lendkerék LUK. 415 0097 10....Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot .

*Motorfelszerelés: kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez
*kiegészítő info = csavarkészlet nélkül
*máx, hátszög [fok] = 15
*Fogak száma (a max. hátszög meghatározásához) = 6
*max. billegési játék [mm] = 1,6
*kiegészítő info 2 = súrlódó tárcsával

OE számok:
  • SSANGYONG: 162 030 3205 
SSANGYONG  kettős tömegű lendkerék.

*****

Kettős tömegű lendkerék LUK 415 0023 11......Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot 
       

*Gyártási évig: 1998.06
*Motorfelszerelés: kettős tömegű lendkerékkel rendelkező járművekhez
*kiegészítő info = csavarkészlet nélkül
*máx, hátszög [fok] = 14
*Fogak száma (a max. hátszög meghatározásához) =
*max. billegési játék [mm] = 1,6
*kiegészítő info 2 = súrlódó tárcsával
OE számok:
  • MERCEDES-BENZ: 104 030 1205

Kettős tömegű lendkerék a következő autó márkákhoz:

SSANGYONG
KORANDO (KJ)

  • + 3.2 (KJ) 209 LE
  • + 3.2 220 LE
KORANDO Kabrio (KJ)
  • + 3.2 220 LE
MUSSO (FJ)
  • + 3.2 220 LE
SSANGYONG KORANDO kettős tömegű lendkerék.
SSANGYONG MUSSO kettős tömegű lendkerék raktáron.

*****


SSANGYONG Musso/Korando 2,9L Diesel:

Kuplung szett LUK RepSet 623 3163 00............Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot 

* Átmérő [mm] = 230
* Doboz szám: 1
* Egység dobozonként: 1





SSANGYONG KORANDO kuplung szett.
SSANGYONG MUSSO kuplung készlet.
*******

Kuplung szett VALEO 801959..........................
.Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot 

*Gyártási évig.: 1999.3
*Motor: OM602D29
*Váltó: T5WC
*Tipus: kézi váltó
*Átmérő 1 [mm] = 225
*Verzió = DBC
*Átmérő 2 [mm] = 225
*Fogak száma = 22
*Agyprofil = 22x(_)x22,6

Tartalmaz:
1 x Kuplung nyomólap VALEO 802335
1 x Kuplungtárcsa VALEO 803441
1 x Kinyomócsapágy VALEO 804107

Kuplung nyomólapok

A kuplungszerkezet a lendkerékkel és a kuplungtárcsával együtt egy súrlódó rendszert alkot, és a fedélen keresztül csavarozással a lendkerékre van rögzítve. A kuplungszerkezet viszi át a motor nyomatékát a kuplungtárcsán keresztül a sebességváltó bemenő tengelyére. A 70-es években a tányérrugó folyamatosan kiszorította a csavarrugókat a személygépkocsik tengelykapcsolóiból.

Tányérrugós tengelykapcsoló (kuplung nyomólap)

SAC 1

SAC 2

.

Tányérrugós kuplung nyomólap

Tányérrugós tengelykapcsoló

A belső égésű motoroknál van egy probléma: Csak egy pontosan meghatározott fordulatszám-tartományban adnak le hasznos teljesítményt – ellentétben az elektromos motorokkal vagy a gőzgépekkel. Ez a következőt jelenti: a fordulatszámnak, az átvihető motorteljesítménynek és a sebességváltónak a legkülönbözőbb menetállapotokban is optimálisan összhangban kell lenniük egymással – ez az, amiről a tengelykapcsoló gondoskodik. Ez oldja vagy zárja a motor és a sebességváltó közötti hajtásláncot. Ezt természetesen minden autóvezető a saját tapasztalatából ismeri. A tengelykapcsoló-pedál lenyomásával megszakad a hajtáslánc, és másik fokozatba kapcsolhat át. Emellett a tengelykapcsoló az az egység, amely egyáltalán lehetővé teszi az autók, tehergépkocsik és egyéb haszonjárművek egyszerű, rángatás nélküli indítását.

Tányérrugós tengelykapcsoló részei

A tengelykapcsoló feladata:
A járműgyártásban tapasztalható fejlesztések következtében a tengelykapcsoló komponenseinek számos olyan követelményt kell kielégítenie, amelyek jelentősen befolyásolják a jármű komfortját. Itt a puha indulásra, a gyors váltásra, a lengéscsillapításra vagy a zajcsökkentésre gondolhatunk. Ezeknek a követelményeknek kell a konstruktőreinknek megfelelniük. Egy modern tengelykapcsolót a fordulatszám-állóság, a nagy átviteli biztonság, a csekély magasság, az alacsony kinyomó erők és a hosszú élettartam jellemez. Egy tengelykapcsoló fő komponensei: kuplungszerkezet, lendkerék és kuplungtárcsa.

A kuplungszerkezet a lendkerékkel és a kuplungtárcsával együtt egy súrlódó rendszert alkot, és a ház csavarozásán keresztül a lendkerékre van rögzítve. A kuplungszerkezet viszi át a motor nyomatékát a kuplungtárcsán keresztül a sebességváltó bemenő tengelyére. A 70-es években a tányérrugós tengelykapcsoló folyamatosan kiszorította a csavarrugókat a személygépkocsikból. A motor nyomatékának átvitelére szolgáló nyomóerőt azóta nyelvekkel ellátott tányérrugó veszi át. A jármű vezetője számára jól érzékelhetők a tányérrugók, mert a kisebb kinyomó erőnek köszönhetően csak kisebb pedálerőket kell kifejtenie. A tengelykapcsoló felépítésétől és működési módjától függően húzott és nyomott tányérrugós tengelykapcsoló különböztethető meg.

A LuK cég klasszikus tányérrugós tengelykapcsolója nyomott tengelykapcsoló. A sokszögű agy itt a ékszíjtárcsával együtt a forgattyústengelyre van csavarozva. Az erőfolyam először a tengelykapcsoló-fedélen áthaladva jut el a rácsavarozott lendkerékhez. A nyomólapot laprugók kapcsolják össze a tengelykapcsoló-fedéllel. A nyomólemez bütykei átnyúlnak a fedél nyílásain. Ezekre a bütykökre támaszkodik a kívül fekvő tányérrugó. Ezt csapok és huzalgyűrűk rögzítik elfordíthatóan a fedélre. A kinyomó csapágy a sokszögű agy hengeres külső átmérőjén helyezkedik el eltolható módon. A forgatónyomatékot a kuplungtárcsa viszi át a sebességváltó bemenő tengelyére. Ez csőtengelyként van kialakítva, és a tengelykapcsoló és a motor közötti forgattyústengely-csonkra ül fel.

.

Kuplung nyomólap SAC 1

Mivel a tengelykapcsolók a járművekben kopásnak vannak kitéve, a LuK ismét csak elsőként nagyon intenzíven foglalkozott a tengelykapcsolók kopáskompenzációjával, és 1995-ben már sorozatgyártás-éretté fejlesztett egy ilyen rendszert. Az SAC kopásutánállító tengelykapcsoló egy erőszenzoron (szenzorrugó) keresztül, egy rámpás gyűrű elforgatásával valósítja meg a kopáskiegyenlítést. Ennek a kiegyenlítő mechanizmusnak a segítségével kisebb működtető erőket sikerült elérni. A kuplungkopás kiegyenlítésével a tengelykapcsoló élettartamát a működtető erőknek az élettartam alatti lényeges változása nélkül kb. az 1,5-szeresére lehetett növelni. Az SAC kopásutánállító mechanizmusa, amely egy szenzorrugóból (erőszenzor) és egy mélyhúzott acél utánállító gyűrűből áll, a rendkívüli működési pontosságával tűnik ki. Mivel a tengelykapcsoló kényelmes működtetéséhez a kis működtető erők mellett a működtető erő harmonikus alakulására is szükség van, az SAC egységben járműspecifikus jelleggörbe-illesztési lehetőségeket is megvalósítottak. Egy példa erre az a kompenzáló rugó, amellyel a gyakran kívánatos laposabb jelleggörbék is előállíthatók.

A rendszer további optimalizálását valósítja meg az új fejlesztésű SAC II.
Itt az erőszenzor nem egy második tányérrugóból, hanem a fő tányérrugóból kialakított szenzornyelvekből és speciális, tangenciális, degresszív jelleggörbéjű laprugókból áll.

SAC 1

Erős motor könnyű pedálműködtetéssel

Elvileg lineáris összefüggés áll fenn a motor nagy forgatónyomatékai és a tengelykapcsoló működtetéséhez szükséges erő között. A motortérben lévő erő, vagyis a forgatónyomatékok növelésével párhuzamosan azonban nem várható el a jármű vezetőjétől, hogy ugyanilyen mértékben növekedjen a tengelykapcsoló pedáljának lenyomásához szükséges erejő. A LuK cég innovatív tengelykapcsoló-koncepciói kínálnak erre megoldást.

A személygépkocsik tengelykapcsolóinak fejlesztésénél ezért a működtető erő további csökkentése áll a középpontban. A feladat megoldásának alapkövét jelenti a LuK cég SAC önbeálló tengelykapcsolójának (Self Adjusting Clutch) kifejlesztése és piaci bevezetése. Az SAC időközben elterjedt a piacon, és lehetővé teszi, hogy az erős járművekben elfogadható mértékre csökkenjen a tengelykapcsoló pedáljára kifejtendő nyomás drága rásegítő rendszerek használata nélkül is. A rendszerben a későbbi követelmények tekintetében is figyelemre méltó továbbfejlesztési lehetőség rejlik. Elmondható, hogy egy lépéssel közelebb jutottunk az "említésre méltó működtetőerő nélküli tengelykapcsolók" formájában megfogalmazható célunkhoz.

Az SAC (Self Adjusting Clutch) működési módja

A tengelykapcsolóknál a működtető erő arányos a szorítóerővel, ill az átviendő forgatónyomatékkal. A nagyobb forgatónyomatékok megfelelően nagyobb működtető erőt igényelnek. A személyautók hagyományos tengelykapcsolóinál a tengelykapcsoló maximális működtető ereje és a súrlódó felületen ható nyomóerő között általában 4-es a szorzótényező, miközben a működtető erő az élettartam során még további kb. 40%-kal nő.

Az SAC önbeálló tengelykapcsolónál az "erőegyensúlyok" elvének és egy önműködő, mechanikus kopáskiegyenlítő mechanizmusnak a használatával a motor átvihető forgatónyomatéka és a maximális működtető erő közötti arány lényegesen módosítható a kisebb erők irányába.
Az erőegyensúlyok elvének kihasználásával az SAC két, már eddig is meglévő rugóerőt használ. Ezek egyike a betétrugózás, ami a kuplungtárcsán a kuplungbetétek között van, a másik pedig a tányérrugó, amelynek úgy módosítható a jelleggörbéje, hogy a maximális és a minimális erő között nagy különbség jöjjön létre.

Mivel a tengelykapcsolónak a tányérrugó nyelvein keresztüli működtetésekor a két erő egymással szemben hat, a működtetéshez csak a tányérrugóerő és a betétrugóerő közötti különbséget kell kifejteni. Egy erősen degresszív tányérrugó-jelleggörbe (nagy különbség a maximális és a minimális erő között) és egy ehhez illesztett betétrugó-jelleggörbe mellett nagyon kicsi működtető erők érhetők el az új állapothoz tartozó munkapontban. Ha viszont a tengelykapcsoló munkapontja például balra, a tányérrugó maximuma irányában változik, akkor erősen nő a működtető erő. A valóságban ez a tengelykapcsoló betétjének kopásából adódik, ami az indításkor, ill. a sebességváltáskor bekövetkező súrlódó munka következménye. Emiatt ki kellett fejleszteni egy kopáskiegyenlítő mechanizmust. A kuplungharangban uralkodó nehéz feltételek között egy erőszenzoros rendszer vált be egy második tányérrugóval (szenzorrugó) és egy acél utánállító gyűrűvel a tányérrugó és a tengelykapcsoló fedele között. Az utánállító gyűrű az egyik oldalon felfekvési pontot képez a tányérrugó számára, a másik oldalon pedig rámpákon keresztül a tengelykapcsoló fedeléhez támaszkodik. Az utánállító gyűrűt 2-3 kis nyomórugó kerületi irányba ható rugóerővel próbálja elfordítani. A szenzoros tányérrugó mechanikus szenzorként szolgál a kopás figyelésére, és úgy van behangolva, hogy a működtető erők kopás miatti növekedésekor a tányérrugó a működtetéskor a motor felé mozduljon el. Így erőmentes lesz az utánállító gyűrű, és a kuplung fedeléhez képest elfordulhat. E folyamat révén a tányérrugó a kuplungtárcsa betétének kopásához igazodik, és a tengelykapcsoló munkapontja konstans marad. További előny lehet ebből a tengelykapcsoló kopástartományának, és így az élettartamának akár az 50%-os növekedése.

.

Kuplung nyomólap SAC 2

A tengelykapcsolóknál a működtető erő lényegében arányos a nyomóerővel, ill az átviendő forgatónyomatékkal. A motor nagyobb forgatónyomatékai arányosan nagyobb működtető erőt igényelnek. A személyautók hagyományos tengelykapcsolóinál a tengelykapcsoló maximális működtető ereje és a súrlódó felületen ébredő szorítóerő között általában 4-es a szorzótényező, miközben a működtető erő az élettartam során még további kb. 40%-kal nő.

Az SAC önbeálló tengelykapcsolónál az "erőegyensúlyok" elvének és egy önműködő, mechanikus kopáskiegyenlítő mechanizmusnak a használatával a motor átvihető forgatónyomatéka és a maximális működtető erő közötti arány lényegesen módosítható a kisebb erők irányába. Az erőegyensúlyok elvének kihasználásával az SAC két, már eddig is meglévő rugóerőt használ. Ezek egyike a betétrugózás, ami a kuplungtárcsán a kuplungbetétek között van, a másik pedig a tányérrugó, amelynek úgy módosítható a jelleggörbéje, hogy a maximális és a minimális erő között nagy különbség jöjjön létre.

A működtető erők további csökkentésére, ill. a működtető erő alakulásának optimalizálására szolgál a némileg módosított koncepciójú SAC II kifejlesztése. Ennél a tengelykapcsoló típusnál az erőszenzor a jelleggörbéjét illetően úgy módosult, hogy a tengelykapcsolónak nagy működtető löketek mellett kisebb az utánállítási érzékenysége. Ezt degresszív jelleggörbéjű laprugókkal és egy lineáris jelleggörbéjű szenzorrugóval lehetett elérni, mely utóbbi a fő tányérrugó forgáspontján kívül lép működésbe. Sok esetben ez a szenzorrugó közvetlenül a tányérrugóból, szenzoros nyelvek formájában is kialakítható. Így teljes egészében elhagyható a szenzorrugó. Ezzel az SAC II típussal a működtető erő azonos átvihető forgatónyomaték mellett mintegy 15%-kal csökkenthető. Alternatív megoldásként a működtető erő maximuma az eredeti szinten tartható, és az így felszabaduló potenciál a jelleggörbe menetének optimalizálására használható.

.

Kioldó rendszerek

A vezetési komfort tekintetében a tengelykapcsoló teljes rendszere és a vezető általi működtetése a következő szempontok szerint értékelhető: kifogástalan oldás, kedvező erő-út karakterisztika a pedálon, zaj- és rezgésmentes működtetés, valamint kellemes modulációs viselkedés induláskor és sebességváltáskor. A pedáltól a tengelykapcsolóig terjedő teljes rendszernek minden üzemi állapotban működnie kell, és optimális összhangban kell lennie a jármű egyéb komponenseivel. A teljes működési lánc egyetlen egységként való szemléletéből következik, hogy a tengelykapcsoló rendszernek ésszerűen egymáshoz hangolt részfunkciókból kell állnia. A vezető a pedál lenyomásakor szubjektív módon érzékeli a tengelykapcsoló rendszer reagálását. A pedállal szemben támasztott követelmények kielégítéséhez a tengelykapcsoló rendszerének alkatrészeit súrlódás, merevség és áttétel szempontjából össze kell hangolni. A LuK termékspektruma a kioldó rendszerek területén adó és működtető hengereket, központi kioldókat, vezetéktechnológiákat, valamint rezgésszűrőket és csúcsnyomaték-korlátozókat foglal magában.

LuK kinyomórendszerek – az előnyök:

* szakértelem a gépjármű egészére vonatkozóan
* tengelykapcsoló és működtetés kialakítása rendszerszemléletben
* rezgésre, zajra és súrlódásra optimalizálva
* innovatív műanyag megoldások

vezetéktechnológiák
Kívánságra a LuK kuplungvezetékek kialakítását és alkatrészek kiszállítását is vállalja. A jelenleg sorozatban készülő acél/gumi és műanyag vezetékeink mellett, szorosan együttműködve kompetens partnerekkel a vezetéktechnológiáinkat is továbbfejlesztjük.

Hatékony fejlesztőeszközökkel elemezzük a dinamikus problémákat, és alkalmas szimulációs modellekkel segédmegoldásokat dolgozunk ki. Az ilyen fejlesztések egyik eredménye az ún. "rezgésszűrő", egy nyomáskülönbség-szelep, amellyel főként kisfrekvenciás rezgések csillapíthatók járulékos útveszteségek nélkül, és így elkerülhetők a kellemetlen pedálrezgések.

.

Tengelykapcsoló működtető hengere

A tengelykapcsoló működtető hengerei
A külső működtető hengereknél olyan fejlesztésre került sor, mint az adó hengereknél műanyag kivitelben. A központi kinyomócsapágyakhoz hasonlóan itt is integrálhatók kiegészítő funkciók.

A tengelykapcsoló adó hengerei
A LuK különböző keresztmetszetekben és különböző geometriájú csatlakozókkal (bajonett, karima) szállít teljesen műanyagból készült adó hengereket. A dugattyúk és a tömítések anyagának alkalmas megválasztásával, valamint megfelelő zsírok használatával ezeknek az alkatrészeknek a működtetésekor semmilyen zavaró zaj sem keletkezik.

.

Csúcsnyomaték-korlátozó

A csúcsnyomaték-korlátozó olyan átfolyáscsökkentő, amely a hidraulikavezetékben a tengelykapcsoló pedálja és a tengelykapcsoló között helyezkedik el. Ez az átgondolt megoldás korlátozza a szélsőséges összekapcsolási sebességet, és ezáltal a hajtásláncban fellépő dinamikus nyomatékokat. Védi a hajtásláncot, egyidejűleg súlyt és anyagköltséget is megtakarít, mert kisebbre méretezhetők az alkatrészek.

Védelmi és kényelmi igényektől függően a csúcsnyomaték-korlátozóknak 1,15 – 1,70 mm furatátmérőjű mozgó rekesztestei vannak.

A második generáció
Létezik már egy második generáció is, amely még több kényelmet kínál: Az új fejlesztésű rekeszlemez és egy kiegészítő rugó beépítésével még jobb pedálérzet érhető el a hajtáslánc optimális védelmével kombinálva.

Normál menetben ez a csúcsnyomaték-korlátozó nem kapcsol be, és így nem befolyásolja a pedálérzetet. Csak egy meghatározott térfogatáram elérésekor – ami tipikus akkor, ha pl. a vezető lába lecsúszik a pedálról – reagál az átfolyáskorlátozó, amely ekkor elfojtja a folyadékáramot, és ezzel csökkenti a hajtáslánc terhelését.

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: