Mivel a tengelykapcsolók a járművekben kopásnak vannak kitéve, a LuK ismét csak elsőként nagyon intenzíven foglalkozott a tengelykapcsolók kopáskompenzációjával, és 1995-ben már sorozatgyártás-éretté fejlesztett egy ilyen rendszert. Az SAC kopásutánállító tengelykapcsoló egy erőszenzoron (szenzorrugó) keresztül, egy rámpás gyűrű elforgatásával valósítja meg a kopáskiegyenlítést. Ennek a kiegyenlítő mechanizmusnak a segítségével kisebb működtető erőket sikerült elérni. A kuplungkopás kiegyenlítésével a tengelykapcsoló élettartamát a működtető erőknek az élettartam alatti lényeges változása nélkül kb. az 1,5-szeresére lehetett növelni. Az SAC kopásutánállító mechanizmusa, amely egy szenzorrugóból (erőszenzor) és egy mélyhúzott acél utánállító gyűrűből áll, a rendkívüli működési pontosságával tűnik ki. Mivel a tengelykapcsoló kényelmes működtetéséhez a kis működtető erők mellett a működtető erő harmonikus alakulására is szükség van, az SAC egységben járműspecifikus jelleggörbe-illesztési lehetőségeket is megvalósítottak. Egy példa erre az a kompenzáló rugó, amellyel a gyakran kívánatos laposabb jelleggörbék is előállíthatók.
A rendszer további optimalizálását valósítja meg az új fejlesztésű SAC II.
Itt az erőszenzor nem egy második tányérrugóból, hanem a fő tányérrugóból kialakított szenzornyelvekből és speciális, tangenciális, degresszív jelleggörbéjű laprugókból áll.
SAC 1
Erős motor könnyű pedálműködtetéssel
Elvileg lineáris összefüggés áll fenn a motor nagy forgatónyomatékai és a tengelykapcsoló működtetéséhez szükséges erő között. A motortérben lévő erő, vagyis a forgatónyomatékok növelésével párhuzamosan azonban nem várható el a jármű vezetőjétől, hogy ugyanilyen mértékben növekedjen a tengelykapcsoló pedáljának lenyomásához szükséges erejő. A LuK cég innovatív tengelykapcsoló-koncepciói kínálnak erre megoldást.
A személygépkocsik tengelykapcsolóinak fejlesztésénél ezért a működtető erő további csökkentése áll a középpontban. A feladat megoldásának alapkövét jelenti a LuK cég SAC önbeálló tengelykapcsolójának (Self Adjusting Clutch) kifejlesztése és piaci bevezetése. Az SAC időközben elterjedt a piacon, és lehetővé teszi, hogy az erős járművekben elfogadható mértékre csökkenjen a tengelykapcsoló pedáljára kifejtendő nyomás drága rásegítő rendszerek használata nélkül is. A rendszerben a későbbi követelmények tekintetében is figyelemre méltó továbbfejlesztési lehetőség rejlik. Elmondható, hogy egy lépéssel közelebb jutottunk az "említésre méltó működtetőerő nélküli tengelykapcsolók" formájában megfogalmazható célunkhoz.
Az SAC (Self Adjusting Clutch) működési módja
A tengelykapcsolóknál a működtető erő arányos a szorítóerővel, ill az átviendő forgatónyomatékkal. A nagyobb forgatónyomatékok megfelelően nagyobb működtető erőt igényelnek. A személyautók hagyományos tengelykapcsolóinál a tengelykapcsoló maximális működtető ereje és a súrlódó felületen ható nyomóerő között általában 4-es a szorzótényező, miközben a működtető erő az élettartam során még további kb. 40%-kal nő.
Az SAC önbeálló tengelykapcsolónál az "erőegyensúlyok" elvének és egy önműködő, mechanikus kopáskiegyenlítő mechanizmusnak a használatával a motor átvihető forgatónyomatéka és a maximális működtető erő közötti arány lényegesen módosítható a kisebb erők irányába.
Az erőegyensúlyok elvének kihasználásával az SAC két, már eddig is meglévő rugóerőt használ. Ezek egyike a betétrugózás, ami a kuplungtárcsán a kuplungbetétek között van, a másik pedig a tányérrugó, amelynek úgy módosítható a jelleggörbéje, hogy a maximális és a minimális erő között nagy különbség jöjjön létre.
Mivel a tengelykapcsolónak a tányérrugó nyelvein keresztüli működtetésekor a két erő egymással szemben hat, a működtetéshez csak a tányérrugóerő és a betétrugóerő közötti különbséget kell kifejteni. Egy erősen degresszív tányérrugó-jelleggörbe (nagy különbség a maximális és a minimális erő között) és egy ehhez illesztett betétrugó-jelleggörbe mellett nagyon kicsi működtető erők érhetők el az új állapothoz tartozó munkapontban. Ha viszont a tengelykapcsoló munkapontja például balra, a tányérrugó maximuma irányában változik, akkor erősen nő a működtető erő. A valóságban ez a tengelykapcsoló betétjének kopásából adódik, ami az indításkor, ill. a sebességváltáskor bekövetkező súrlódó munka következménye. Emiatt ki kellett fejleszteni egy kopáskiegyenlítő mechanizmust. A kuplungharangban uralkodó nehéz feltételek között egy erőszenzoros rendszer vált be egy második tányérrugóval (szenzorrugó) és egy acél utánállító gyűrűvel a tányérrugó és a tengelykapcsoló fedele között. Az utánállító gyűrű az egyik oldalon felfekvési pontot képez a tányérrugó számára, a másik oldalon pedig rámpákon keresztül a tengelykapcsoló fedeléhez támaszkodik. Az utánállító gyűrűt 2-3 kis nyomórugó kerületi irányba ható rugóerővel próbálja elfordítani. A szenzoros tányérrugó mechanikus szenzorként szolgál a kopás figyelésére, és úgy van behangolva, hogy a működtető erők kopás miatti növekedésekor a tányérrugó a működtetéskor a motor felé mozduljon el. Így erőmentes lesz az utánállító gyűrű, és a kuplung fedeléhez képest elfordulhat. E folyamat révén a tányérrugó a kuplungtárcsa betétének kopásához igazodik, és a tengelykapcsoló munkapontja konstans marad. További előny lehet ebből a tengelykapcsoló kopástartományának, és így az élettartamának akár az 50%-os növekedése.
.
A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak:
-
Cikkszám Autómárka Meghúzási nyomaték Cserélni 415 0001 11 BMW 105 Nm nem 415 0003 1...
-
Milyen tünetek kísérik a kinyomócsapágy és a kuplungtárcsa halálát? Ha járó motornál benyomom a kuplungot , akkor olyan furcsa fémes súrló...
-
VALEO Kuplung szett 826618 .............................. Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot Átmérő 1 [mm] = ...
-
Kuplung elkopásának első jelei, amit általában a gépjármű tulajdonos tapasztal és a szerelő felé jelezni szokott: az autó sebességbe r...
-
Nyomatékváltót már évtizedek óta használnak előszeretettel automata sebességváltókban és fokozatmentes CVT sebességváltókban. A Nyomatékvál...
-
Hidraulikus kinyomócsapágy Gépjárművek tengelykapcsolóinak működtetésére gyakran alkalmaznak hidraulikus szerkezeteket. Ezeknél a ...
-
A lendkerék vagy lendítőkerék egy forgó tárcsa, melyet kinetikus energia tárolására használnak. A modern motorok már alacsonyabb for...
-
Kuplung szett SACHS 3000 951 775 ..................... Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot Átmérő [mm] = 250 Utáná...
-
Kuplung szett LUK DMF 600 0018 00 ............... Árajánlat >> itt vagy hívd az ügyfélszolgálatot Gyártási évtől = 2003/11 ...
-
A " Lock-up tengelykapcsoló " vagy más néven az áthidaló tengelykapcsoló az átalakítón belül található, és menetüzemben a szivatty...
Kuplung és Autóalkatrész márkák raktáron
- A.B.S. Fékalkatrészek
- AE Motoralkatrészek
- AIRTEX Vízpumpák
- AISIN alkatrészek ázsiai autókhoz
- AJUSA Tömítések
- ALKAR Lámpák és Visszapillantó tükrök
- AMC Hengerfejek és Motoralkatrészek
- AS-PL Generátorok és generátor alkatrészek
- ASHIKA Autóalkatrészek és Kuplung
- ASMET Kipufogók
- ATE Fékalkatrészek
- ATI kormánymű és meghajtás alkatrészek
- AUTEX motoralkatrészek és meghajtás alkatrészek
- AUTO AIR GLOUCESTER klíma alkatrészek
- AUTOFREN SEINSA fékalkatrészek
- AUTOGAMMA Motor hűtés alkatrészek
- BENDIX futómű alkatrészek
- BERU Gyújtásalkatrészek
- BILSTEIN lengéscsillapítók
- BLIC Karosszéria alkatrészek
- BLUE PRINT Autóalkatrészek
- BOGE Lengéscsillapítók
- BORSEHUNG autóalkatrészek
- BOSAL Kipufogók
- BOSCH Autóalkatrészek
- BOSCH DIAGNOSTICS diagnosztika és szervíz felszerelés
- BRECK fékbetétek
- BREMBO Fékek
- BREMI gyújtás alkatrészek
- BUGIAD Csövek
- CABOR bowdenek és huzalok
- Calrostat By Vernet
- CAR Vízpumpák
- CASALS féknyereg javító készletek
- CASTROL Kenőanyagok
- CENTRA Akkumulátorok
- CHAMPION Gyújtásalkatrészek
- CLEAN FILTERS Szűrők
- COFLE Huzalok, bowdenek, kötelek
- CONTITECH Szíjak & Görgők
- COOPERSFIAMM Szűrők
- CORTECO Tömítések
- CX Kerékcsapágyak
- CS Germany Rugókötegek
- DAYCO Szíjak & Görgők
- DELCO REMY Féknyergek
- DELPHI Autóalkatrészek
- DENSO Gyújás & Elektromos alkatrészek
- DOLZ Vízpumpák
- DON Fékbetétek
- E.T.F Fékalkatrészek
- ELRING Tömítések
- ERT Féknyereg javító készletek
- EXEDY Kuplungok
- EXIDE Akkumlátorok
- FAE Szenzorok, biztosítékok, kapcsolók
- FAG Kerékcsapágyak
- FAI Autoparts Motoralkatrészek
- FEBEST gyári minőségű futómű alkatrészek
- FEBI BILSTEIN Autóalkatrészek
- FERODO Fékalkatrészek
- FILTRON Szűrők
- FRAM Szűrők
- FTE Kuplung és fék hidraulika
- GATES Szíjak & Görgők
- GLASER Tömítések
- GLYCO Motoralkatrészek
- GOETZE Tömítések
- GRAF Vízpumpák
- GSP Féltengelyek és csuklók
- HELLA Világítás alkatrészek
- HENGST FILTER Szűrők
- HEPU Vízpumpák
- INA Motoralkatrészek
- JANMOR Gyújtásalkatrészek
- JAPANPARTS Autóalkatrészek
- JURID Fékalkatrészek
- KAGER Autóalkatrészek
- KLOKKERHOLM Karosszéria alkatrészek
- KNECHT Szűrők
- KOLBENSCHMIDT
- KYB Lengéscsillapítók
- LEMFÖRDER Futómű alkatrészek
- LIQUI MOLY Kenőanyagok
- LORO Lámpák
- LuK Kuplungok
- MAGNETI MARELLI Autóalkatrészek
- MANN-FILTER Szűrők
- MAPA Kuplungok
- MAXGEAR Autóalkatrészek és autófelszerelés
- METELLI Mechanikus alkatrészek
- MEYLE Autóalkatrészek
- MINTEX Fékalkatrészek
- MIRAGLIO Kilincsek zárak
- MOBIL Olajak
- MONROE Futómű alkatrészek
- MOOG Futómű alkatrészek
- MOTIP Autolakk
- MOTORAD Termosztátok
- MOTUL Motorolajak
- NGK Gyújtás alkatrészek
- NIPPARTS Autóalkatrészek
- NISSENS Hűtők
- NK Fék- és futómű alkatrészek
- NRF Hűtés/Fűtés és Klíma alkatrészek
- NÜRAL Hengerperselyek
- OCAP Futómű alkatrészek
- OPTIMAL Futómű alkatrészek
- OSRAM Izzók
- PAYEN Tömítések
- PHILIPS Izzók
- PIERBURG Motoralkatrészek
- PURFLUX Szűrők
- ROULUNDS RUBBER Szíjak
- RTS Futóműalkatrészek
- RUVILLE Autóalkatrészek
- RYMEC Kuplungok
- SACHS Kuplungok & Lengéscsillapítók
- SAMPA Mechanikus alkatrészek
- SASIC Futóműalkatrészek
- SBS Féktárcsák és Fékbetétek
- SIDEM Futóműalkatrészek
- SKF Kerékcsapágyak
- SNR Csapágyak & Görgők
- SOFIMA Szűrők
- SPIDAN Futóműalkatrészek
- STARLINE Autóalkatrészek
- STATIM Kuplung & Lengéscsillapító
- SWAG Autóalkatrészek
- TALOSA Futóműalkatrészek
- TEXTAR Fékalkatrészek
- THERMOTEC Hűtők
- TOPRAN Autóalkatrészek
- TRW Autóalkatrészek
- TYC Lámpák
- VALEO Kuplung & Autóalkatrész
- VAN WEZEL Hűtőradiátorok
- VARTA Akkumlátorok
- VDO Motoralkatrészek
- VEMA Futómű és Fékalkatrészek
- VEMO Elektromos alkatrészek
- VICTOR REINZ Tömítések
- WABCO Szűrők
- WAHLER Termostatok
- WALKER Kipufogók
- WAT Kormánygépek
- WIX FILTERS Szűrők
- YAMATO Futómű alkatrészek