Lock-Up tengelykapcsolók

A "Lock-up tengelykapcsoló" vagy más néven az áthidaló tengelykapcsoló az átalakítón belül található, és menetüzemben a szivattyú és a turbina közötti erőfolyam áthidalására szolgál. A csúszás minimalizálására fogyasztási okok miatt van szükség. Továbbá a tengelykapcsolót számos alkalmazásnál meghatározott terhelési állapotokban céltudatosan csúszó üzemben működtetik, hogy javítható legyen a zajkibocsátás vagy a menetdinamika.


A Lock-up tengelykapcsolók a nyomatékváltókban normál menetüzemben a csúszás elkerülésére szolgálnak, mert az átalakító a működési elve alapján csak csúszásnál képes a forgatónyomatékok átvitelére, ami viszont többletfogyasztással jár. A Lock-up tengelykapcsoló működését a sebességváltó szabályozza. Továbbá számos alkalmazásnál meghatározott terhelési állapotokban célzatosan kisebb tartós csúszás van beállítva, hogy elkerülhetők legyenek a sebességváltó zajai. A modern sebességváltó-vezérlések szükség esetén célirányosan egy kb. 5 fordulat/perc konstans csúszást tudnak beállítani, ami gyakorlatilag nem befolyásolja a fogyasztást.

Emellett a jármű menetdinamikája meghatározott menetkörülmények között a motor fordulatszámának rövid, célzatos növelésével javítható. Az ilyen műveleteknél keletkező súrlódási teljesítmény (néhány Watt-tól több kW-ig) bizonyos helyeken túlhevítheti az ATF (Automatic Transmission Fluid) olajat, ami jelentősen csökkenti a sebességváltó élettartamát. Ezért elengedhetetlen a súrlódó betét hatékony hűtése. Ebből a célból olajat kell átvezetni a súrlódó betéteken. A betétek anyaga különböző papír vagy szénszálas anyag lehet. A folyadékhűtés esetében az olajat egy a dugattyúban lévő lyukon át a súrlódó felületek közelében vezetik el. Alapelvéből adódóan így a betéten keresztüli hűtés hatásfoka nem érhető el. Ezért a LuK konzekvensen kitart az átfolyással hűtő rendszerek mellett.

A LuK elterjedten használja a hornyolatlan szénbetéteket, amelyeknél a hűtőolaj átfolyik a szénszálakon, ill. a hornyolt papírbetéteket bepréselt csigahornyokkal. Folytak tesztek a speciális előnyöket kínáló, átfolyással hűtött kúpos tengelykapcsolókkal is. (LuK TorCon rendszer). A LuK cégnek ezen a területen elért számos szabadalma érzékelteti a hatékony és nagy teljesítményű hűtés bonyolultságát és fontosságát. Az alkalmazások optimalizálásához speciálisan kifejlesztett szimulációs programokat használ a hornyok kialakításához.

<  Automata váltóművek rendszerei

.

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: