Csillapítók Lock-Up tengelykapcsolókhoz

A modern motoroknál, pl. a közvetlen befecskendezésű benzines vagy dízelmotoroknál (GDI. TDI stb.) tovább nőnek a motor egyenetlenségei, aminek következtében elfogadhatatlan zajok (zörgések, zúgások stb.) keletkeznek a hajtásláncban.

Torziós csillapítók gondoskodnak arról, hogy csak minimális torziós lengések léphessenek fel a hajtásláncban, és ezáltal javuljon a komfortérzet. Erre a Lock-up kuplung csúszásán keresztül is van lehetőség, ami azonban kényszerszerűen megnöveli az üzemanyag fogyasztását. A torziós csillapítók gyakorlatilag nem befolyásolják az üzemanyag-fogyasztást. Az átalakítón belül különböző elrendezésű és kivitelű torziós csillapítók léteznek. Gyakran szükség van a mindenkori járműhöz való optimalizálásukra. Itt a LuK a sorozatgyártásban szerzett sokéves tapasztalataira és a számítási eszközeire támaszkodhat a csillapító-elrendezések (turbinás csillapítók, hagyományos csillapítók, kettős csillapítók stb.), a rugóalakok (egyenes vagy ívelt), a rugóállandók és a szükséges súrlódás optimális összehangoláshoz.

Hagyományos csillapítók
A csillapító a hajtásláncon belül a turbina előtt van. Ezek a csillapítók elöl, keresztben beépített, négyhengeres, soros motoroknál használhatók jól egyenes rugós belső csillapítókként vagy ívelt rugós külső csillapítókként. Mivel az automata sebességváltók bemenő tengelye alacsony torziós merevségű, ezért maga is rugóként viselkedik, a nyomatékváltó turbinája bizonyos alkalmazásoknál ezért a menettartományon belül a saját rezonanciáján rezeghet, és ez zajjal járhat.

Turbinába épített csillapítók
Az ilyen csillapító a hajtásláncban a turbina mögött van, úgyhogy a csillapító rugói és a sebességváltó tengelye sorba kapcsolva nagyon lágy rugózást hoznak létre. A turbina így lengéstechnikailag tömegként a motoroldalhoz tartozik. Ilyen módon elhagyható a hagyományos csillapítóknál szokásos turbinaalak. Továbbá ez a csillapító mindig az erőfolyam része, úgyhogy az átalakító nyitott üzemében a hidrodinamikus lengések is csillapíthatók. A turbinás csillapító elsősorban hat- és nyolchengeres motorokhoz használható normál és összkerék-hajtásnál.

Kettős torziós csillapítók
Speciális alkalmazásoknál a csillapítók egymás után kapcsolása is előnyös lehet.

< Automata váltóművek rendszerei

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: