Szinonimák: DSG, Direct Shift Gear
Jelentés: Duplakuplungos sebességváltó, a Direct Shift Gear
rövidítése. A két kuplungnak köszönhetően sokkal rövidebbek a váltási
idők, ami elsősorban sportos autóknál lehet komoly fegyvertény. A
DSG-vel a Volkswagen konszern autóinál találkozhatunk, de egyre több
gyártó fejleszt hasonló elven alapuló szerkezetet.
Működés
Akik
nem tudnak dönteni, és képtelenek felmérni saját igényeiket, azoknak
találták ki: Direktschaltgetriebe. Még kimondani is rossz ezt a nehezen
megjegyezhető, de mégiscsak technikai csemegét tartalmazó német szót
(engedjék meg, hogy ezután csak DSG-ként fogom emlegetni), ami magyarul
annyit jelent: közvetlen kapcsolású váltó. Amióta a Volkswagen-konszern
először megjelentette ezt a félautomata mechanikát, azóta mindannyiunk
számára csak ez az út jelentheti majd a tökéletes kompromisszumot.
Voltak kezdeményezések arra, hogy az autósport királykategóriájából, az
F1-ből ültessék át utcai autókba az ott meghonosodott technikát (ld. BMW
–SMG, Switchtronic, Alfa Romeo – Q-System, Selespeed, Opel –
Easytronic…stb.), de mindezidáig nem született olyan „elektromechanikus”
szerkezet, amely mindkét működési elv pozitívumait képes lett volna
egyesíteni.
Ennek
megoldására érkezett meg a DSG. A váltó a Volkswagen Németországban
található kasseli gyárában készül. Az eddig a piacon ismert és
megtalálható automata váltókhoz képest a legjelentősebb különbség az,
hogy a DSG-nél nincs hidraulikus fordulatszám-figyelő. A megoldás
műszaki tartalmát röviden összefoglalva: a kettős kuplunggal rendelkező
váltóban a következő fokozat állandóan készen áll, azaz szinte eltűnik a
váltás során kialakult nyomatékhiány. Sokak számára ismeretlen ez a
jelenség, de ha egy picit jobban odafigyelünk a váltások alatt, érezhető
az a holtpont, amikor a forgatónyomaték nem jelenik meg a
hajtásláncban.
A
keresztben beépített váltóműben két nedves, olajban futó kuplung
található (a nedves a kuplung a szárazhoz képest magasabb hőterhelést
képes elviselni, és könnyebben szabályozható), amelyek hidraulikus
nyomásszabályozóval rendelkeznek. Az úgynevezett 1. tengelykapcsoló
felel a páratlan számú fokozatokért és a hátramenetért, míg a 2.
tengelykapcsoló a páros számú fokozatokat működteti. Alapjában véve így
"kettő az egyben" megoldást alkalmaz a mechanika. Emellett a tökéletesre
fejlesztett kuplungvezérlésnek köszönhetően megszűnik a húzóerő-kiesés,
és páratlanul dinamikus és kényelmes kapcsolási folyamat jön létre a
vezetés folyamán.
A
DSG váltó hatásfoka szinte eléri, sokak szerint pedig meghaladja a
hagyományos manuális váltóét, amely egyrészt a Mechatronik nevű
intelligens, hidraulikus és elektronikus váltóvezérlésnek, másrészt a
két nedves kuplungnak, és a két részre "osztott" fokozatoknak
köszönhető. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a következő kapcsolási
fokozat állandóan, és zökkenőmentesen készüljön fel a működésre. Például
amikor a jármű második fokozatban száguld, már bekapcsolt állapotban
készül a harmadik fokozat, hogy felváltsa és segítse a haladást. Mihelyt
a jármű eléri a harmadik fokozathoz ideális sebességet, kiold a második
fokozathoz kapcsolódó kuplung, és hirtelen aktiválódik a harmadik
fokozat tengelykapcsolója. A két kuplung nyitása, illetve zárása közötti
átmenet hozza létre a fent vázolt komfortos kapcsolást. A teljes
kapcsolási művelet néhány századmásodperc alatt megy végbe.
A teljesen automata működésű "D" és "S" (sport) fokozat mellett a DSG Tiptronic (A Volkswagen és az Audi automata váltója) funkcióval
is rendelkezik, amely manuális kapcsolást is lehetővé tesz. A Tiptronic
funkcióban a kapcsolás nem csak kényelmes, hanem egyúttal rendkívül
élvezetes is. Általánosságban elmondható, hogy a DSG váltóval párosított
motor a gyors önműködő váltónak köszönhetően mindig képes a kívánt
húzóerőt biztosítani. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a DSG
egyúttal egy manuális váltó nagyfokú agilitását is nyújtja - mindezt
pedig közel azonos fogyasztási értékek mellett.
A
hagyományos Tiptronic váltók már képesek arra, hogy félautomata
váltóként működve újra az ember kezébe adják az embernek a vezetés
élményét, de a DSG egészen más. Ami a legfőbb eltérés: az egyenletes
nyomatékleadás, és a gyors, szinte észrevehetetlen váltások. Gyakorta
esik meg egy Tiptronic váltóval, hogy szinte gondolkodik egy „kick-down”
(padlógáz) alkalmával, hogy felváltson-e, vagy sem. Ezzel szemben a DSG
kifinomult váltómechanizmusa lehetővé teszi a gyors és határozott
beavatkozást.
LUK DSG lendkerék LUK DSG kuplung szett
LUK DSG lendkerék LUK DSG kuplung szett