A DSG váltókról

Kifejezés: Direktschaltgetriebe
Szinonimák: DSG, Direct Shift Gear

Jelentés: Duplakuplungos sebességváltó, a Direct Shift Gear rövidítése. A két kuplungnak köszönhetően sokkal rövidebbek a váltási idők, ami elsősorban sportos autóknál lehet komoly fegyvertény. A DSG-vel a Volkswagen konszern autóinál találkozhatunk, de egyre több gyártó fejleszt hasonló elven alapuló szerkezetet.



Működés
Akik nem tudnak dönteni, és képtelenek felmérni saját igényeiket, azoknak találták ki: Direktschaltgetriebe. Még kimondani is rossz ezt a nehezen megjegyezhető, de mégiscsak technikai csemegét tartalmazó német szót (engedjék meg, hogy ezután csak DSG-ként fogom emlegetni), ami magyarul annyit jelent: közvetlen kapcsolású váltó. Amióta a Volkswagen-konszern először megjelentette ezt a félautomata mechanikát, azóta mindannyiunk számára csak ez az út jelentheti majd a tökéletes kompromisszumot. Voltak kezdeményezések arra, hogy az autósport királykategóriájából, az F1-ből ültessék át utcai autókba az ott meghonosodott technikát (ld. BMW –SMG, Switchtronic, Alfa Romeo – Q-System, Selespeed, Opel – Easytronic…stb.), de mindezidáig nem született olyan „elektromechanikus” szerkezet, amely mindkét működési elv pozitívumait képes lett volna egyesíteni.

Ennek megoldására érkezett meg a DSG. A váltó a Volkswagen Németországban található kasseli gyárában készül. Az eddig a piacon ismert és megtalálható automata váltókhoz képest a legjelentősebb különbség az, hogy a DSG-nél nincs hidraulikus fordulatszám-figyelő. A megoldás műszaki tartalmát röviden összefoglalva: a kettős kuplunggal rendelkező váltóban a következő fokozat állandóan készen áll, azaz szinte eltűnik a váltás során kialakult nyomatékhiány. Sokak számára ismeretlen ez a jelenség, de ha egy picit jobban odafigyelünk a váltások alatt, érezhető az a holtpont, amikor a forgatónyomaték nem jelenik meg a hajtásláncban.

A keresztben beépített váltóműben két nedves, olajban futó kuplung található (a nedves a kuplung a szárazhoz képest magasabb hőterhelést képes elviselni, és könnyebben szabályozható), amelyek hidraulikus nyomásszabályozóval rendelkeznek. Az úgynevezett 1. tengelykapcsoló felel a páratlan számú fokozatokért és a hátramenetért, míg a 2. tengelykapcsoló a páros számú fokozatokat működteti. Alapjában véve így "kettő az egyben" megoldást alkalmaz a mechanika. Emellett a tökéletesre fejlesztett kuplungvezérlésnek köszönhetően megszűnik a húzóerő-kiesés, és páratlanul dinamikus és kényelmes kapcsolási folyamat jön létre a vezetés folyamán.


A DSG váltó hatásfoka szinte eléri, sokak szerint pedig meghaladja a hagyományos manuális váltóét, amely egyrészt a Mechatronik nevű intelligens, hidraulikus és elektronikus váltóvezérlésnek, másrészt a két nedves kuplungnak, és a két részre "osztott" fokozatoknak köszönhető. Ez a megoldás lehetővé teszi, hogy a következő kapcsolási fokozat állandóan, és zökkenőmentesen készüljön fel a működésre. Például amikor a jármű második fokozatban száguld, már bekapcsolt állapotban készül a harmadik fokozat, hogy felváltsa és segítse a haladást. Mihelyt a jármű eléri a harmadik fokozathoz ideális sebességet, kiold a második fokozathoz kapcsolódó kuplung, és hirtelen aktiválódik a harmadik fokozat tengelykapcsolója. A két kuplung nyitása, illetve zárása közötti átmenet hozza létre a fent vázolt komfortos kapcsolást. A teljes kapcsolási művelet néhány századmásodperc alatt megy végbe.

A teljesen automata működésű "D" és "S" (sport) fokozat mellett a DSG Tiptronic (A Volkswagen és az Audi automata váltója) funkcióval is rendelkezik, amely manuális kapcsolást is lehetővé tesz. A Tiptronic funkcióban a kapcsolás nem csak kényelmes, hanem egyúttal rendkívül élvezetes is. Általánosságban elmondható, hogy a DSG váltóval párosított motor a gyors önműködő váltónak köszönhetően mindig képes a kívánt húzóerőt biztosítani. Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy a DSG egyúttal egy manuális váltó nagyfokú agilitását is nyújtja - mindezt pedig közel azonos fogyasztási értékek mellett.

A hagyományos Tiptronic váltók már képesek arra, hogy félautomata váltóként működve újra az ember kezébe adják az embernek a vezetés élményét, de a DSG egészen más. Ami a legfőbb eltérés: az egyenletes nyomatékleadás, és a gyors, szinte észrevehetetlen váltások. Gyakorta esik meg egy Tiptronic váltóval, hogy szinte gondolkodik egy „kick-down” (padlógáz) alkalmával, hogy felváltson-e, vagy sem. Ezzel szemben a DSG kifinomult váltómechanizmusa lehetővé teszi a gyors és határozott beavatkozást.

LUK DSG lendkerék   LUK DSG kuplung szett

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: