Hidraulikus forgatónyomatékváltó

Nyomatékváltót már évtizedek óta használnak előszeretettel automata sebességváltókban és fokozatmentes CVT sebességváltókban. A Nyomatékváltó a motor és a sebességváltó között helyezkedik el, és a motor nyomatékát viszi át a sebességváltó bemenő tengelyére. Induláskor a nyomaték hidrodinamikusan, míg menetüzemben a fogyasztás csökkentése céljából egy integrált súrlódó kuplungon keresztül kerül átvitelre. Emellett a nyomatékváltó induláskor akár a 3-szorosára is növeli a nyomatékot a sebességváltó bemenő tengelyén. A LuK nagy teljesítményű nyomatékváltóit Németországban és az USA-ban fejlesztik és gyártják. A LuK a szükséges teljesítményigényektől és a rendelkezésre álló beszerelési tértől függően optimalizálja a nyomatékváltók tulajdonságait, hogy optimálisan az illető járműhöz illesztett szerelvénycsoportot szállíthasson.


A motor forgatónyomatékát elvileg a nyomatékváltó viszi át hidraulikusan a sebességváltó bemenő tengelyére. A szivattyú és így a nyomatékváltó teljes háza is elfordulásmentesen kapcsolódik a motorhoz, ill. a turbina szintén elfordulásmentesen kapcsolódik egy fogazott agyon keresztül a sebességváltó bemenő tengelyéhez. A nyomatékváltó teljesen fel van töltve váltóműolajjal. A szivattyúban és a turbinában lapátok vannak, amelyek fordulatszám-különbségnél a szivattyú és a turbina között keringtetik az olajat. Az olaj szívása a szivattyú belső átmérőjétől történik, és a centrifugális erő nyomja kifelé. Az olaj a szivattyúból a turbinába kerül, ahol a turbina lapátjai elterelik, miáltal forgatónyomaték jön létre a turbinában, ill. a sebességváltó bemenő tengelyén.

Induláskor vagy a szivattyú és a turbina közötti nagy fordulatszám-különbségek esetén az olajáram úgy terelődik el a turbinában, hogy a vezető keréknek visszafelé kellene forognia. A vezető kerékben azonban van egy szabadonfutó kerék, amelynek hatására a vezető kerék a visszafelé forgásakor az állórész tengelyén keresztül reteszelődik. Így a vezető kerékben olyan nyomaték keletkezik, amely a nyomatékváltóban lévő nyomatékegyensúly miatt a sebességváltó bemenő tengelyének nyomatékát a motor nyomatékának akár a 3-szorosára is megnöveli. A nyomatékváltónak így különösen induláskor nagy a haszna.

Figyelembe kell venni, hogy a nyomatékváltó hidrodinamikája csak akkor képes nyomaték átvitelére, ha fordulatszám-különbség van a szivattyú és a turbina között. Amikor tehát normál menetben kiegyenlítődik a szivattyú és a turbina fordulatszáma, egy áthidaló kuplung lép működésbe, amelyet a sebességváltó hidraulikusan vezérel. Így kiküszöbölhető a csúszás, az átalakítónak nincs veszteségi teljesítménye, és ezáltal csökken az üzemanyag fogyasztása. Az idejében történő áthidalást és ezáltal a gazdaságos fogyasztást a LuK innovatív csillapítói biztosítják.

Motoroldalon az átalakító egy rugalmas lendkerékre van felszerelve. A szivattyúcsonk egyébként általában még az automata sebességváltó olajellátó szivattyújának hajtásaként is szolgál. A lehető legjobb teljesítmény elérése céljából a LuK itt következetesen a Computational-Fluid-Dynamics (CFD) szimulációs eszközt használja az optimális áramlás meghatározásához és így a jármű fogyasztásának csökkentéséhez.

<  Automata váltóművek rendszerei

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: