Kettőstömegű lendkerék (ZMS)

A modern motorok egészen kis fordulatszámokon is járathatók. A trend az egyre nagyobb nyomatékok irányába mutat. A szélcsatornában optimalizált karosszériák kisebb szélzajokat keltenek. Új számítási eljárások segítik a járművek súlyának csökkentését, és súlytakarékos koncepciók növelik a motorok hatásfokát. Az ötödik vagy a hatodik sebességfokozat ugyancsak csökkenti a fogyasztást. Magas viszkozitású olajok könnyítik meg a precíz kapcsolást. Röviden: nőnek a zajforrások, és csökken a természetes csillapítás. Marad a dugattyús motor elve, amely a maga periodikus munkaütemeivel forgó lengéseket kelt a hajtásláncban, ez pedig a sebességváltó zörgésének és a karosszéria rezgésének kellemetlen következményeivel jár. A kényelemhez szokott autóvezetők ma már nem fogadják el az ilyen zajokat.

Fontosabb hát mint valaha, hogy a kuplung ne csak a szétválasztást és az összekapcsolást végezze el, hanem a motor rezgéseit is hatékonyan elszigetelje. Fizikailag ez könnyen megoldható: Meg kell növelni a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát anélkül, hogy nagyobb legyen a kapcsolandó tömeg. Ezáltal csillapodnak a motor forgó lengései, és elérhető a kívánt komfort. Mellesleg még a sebességváltó terhelése is csökken.

A név egyben program
Európában elsőként a LuK cégnek sikerült egy nagy sorozatokban is gyártható kéttömegű lendítőkerék kifejlesztése és piacra vitele, amellyel meg tudta valósítani az itt vázolt fizikai elvet. A nevében van a lényeg: A szokásos lendítőkerék tömegét ketté osztották. Az egyik rész továbbra is a motor tehetetlenségi nyomatékához tartozik. A másik rész viszont most a sebességváltó tehetetlenségi nyomatékát növeli. A két, egymástól szétválasztott tömeget egy rugós csillapító rendszer kapcsolja össze. Egy, a szekunder tömeg és a sebességváltó között elhelyezkedő, torziós csillapítás nélküli kuplungtárcsa gondoskodik a szétválasztásról és az összekapcsolásról. Kedvező mellékhatás: a sebességváltó a kisebb szinkronizálandó tömeg miatt könnyebben kapcsolható, és kevésbé kopik a szinkronizáló rendszer.




A LuK ZMS előnyeinek áttekintése:

  • első osztályú utazási komfort
  • elnyeli a rezgéseket
  • kiküszöböli a zajokat
  • kényelmes utazás alacsony fordulatszámon is
  • üzemanyagot takarít meg
  • tehermentesíti a forgattyústengelyt és a sebességváltót

A LuK kéttömegű lendítőkereke tehát az ideális megoldás.
Egy korlátozással: A rezonancia növekedése, és a vele kapcsolatos nyomatékcsúcsok annál nagyobbak, minél nagyobbak a lengő tömegek tömegtehetetlenségi nyomatékai. A kéttömegű lendítőkeréknél ez a motor indításánál és leállításánál jelentősen érzékelhető, sokkal jelentősebben, mint egy hagyományos tengelykapcsoló rendszernél. Ehhez jön még az, hogy a motor kisebb lengő tömege kevésbé hat stabilizálóan a motor fordulatszám-ingadozásaira. A LuK specialistái a tengelykapcsoló gyártásában megszerzett évtizedes tapasztalataiknak köszönhetően azonban meggyőzően megoldották ezt a problémát. Egy további csillapító készülék hatékonyan megakadályozza a rezonancia miatti túlterhelést. Normál üzemben ez a kiegészítő csillapító készülék nem működik, hanem a motor forgó lengéseit rugós csillapítók szűrik ki.


Súrlódás- és rugómerevség – fontosak az arányok.
A lengés optimális elszigeteléséhez és a motor indításakor és leállításakor a lágy rezonancia-tartományon való áthaladáshoz optimális módon kell megválasztani a súrlódási és a rugóerő egymáshoz képesti arányát. Döntő jelentőségű a rugók hossza: Ugyanis minél lágyabb egy rugó, annál jobban szigeteli el a lengéseket. A kéttömegű lendítőkerekek legújabb generációjának extrém hosszúságú rugói az első generációhoz képest lényegesen csökkentik a rugóerőt. A rezonancia miatti túlterhelések így a mindennapos vezetés során gyakorlatilag teljesen távol tarthatók a sebességváltótól.

< Torziós csillapító

A leglátogatottab kuplung és kettős tömegű lendkerék oldalak: