A hajtásokban fellépő lengések csillapítására a LuK speciális kiegyenlítőtengely-csillapítót (BSD) fejlesztett ki, amelyet már sorozatban is gyárt.
Ezek az optimálisan összehangolt rugó és csillapító elemeik segítségével csökkentik a kiegyenlítőtengelyes hajtásokban az erőket és zajokat, így hozzájárulnak a modern belső égésű motorok további akusztikus optimalizálásához.
A modern belső égésű motorokban egyre gyakrabban használnak kiegyenlítő tengelyeket a rezgések és zajok csökkentésére. Ezeket a kiegyenlítő tengelyeket általában lánchajtások működtetik. A speciálisan feltöltött dízel- és Otto-motorok azonban ezekben a lánchajtásokban erős lengéseket keltenek. Ezeknek a lengéseknek zavaró zajok és az élettartamot jelentősen rontó nagy láncerők a következményei. A LuK ennek a problémának a megoldására egy speciális, BSD (Balance Shaft Damper) kiegyenlítőtengely-csillapítót fejlesztett ki.
A BSD mind a forgattyústengelyen lévő meghajtó lánckerékbe, mind a kiegyenlítő tengelyeket meghajtó kerékbe is beépíthető. A szomszédos alkatrészeken ehhez gyakran alig kell valamit változtatni.
A BSD kiegyenlítőtengely-csillapító elvileg a lánckerékből és az agyból áll, amelyek között kis merevségű ívrugók fejtik ki a hatásukat. A kis merevség arra való, hogy a zavaró rezonanciákat a motor fordulatszám-tartományán kívülre lehessen tolni. A BSD továbbá az üzemi állapotokra optimalizált csillapító elemeket is tartalmaz. Ezzel a megoldással jelentősen csökkenthetők a láncerők és láncfeszítési utak. Ugyanakkor a zajkibocsátás is lényegesen csökken.
A LuK kiegyenlítőtengely-csillapítói észrevétlenül és hatékonyan látják el a feladatukat. Így ezek is hozzájárulnak a belső égésű motorok akusztikai javításához és az élettartamuk meghosszabbításához.
< Torziós csillapító